Maandag 8 Augustus 2005 - Aankoop 2cv!
Eindelijk is het dan zo ver. Op papier heb ik zojuist (20.00 uur) mijn eerste auto gekocht, of beter: 2 auto's!
De eerste is een CitroŽn 2cv Club S6 uit 1987 met 30.000 km (of 130.000, of 230.000, etc.) in de kleur Blue Celeste welke geheel gerestaureerd gaat worden. De tweede is een leuke auto voor onderdelen en misschien ook wel voor restauratie. Een CitroŽn 2cv Club 1985 in de kleur Rouge Vallelunga.

Donderdag 11 Augustus 2005 - Ophalen
Het is donderdagavond. Vanavond gaan we het stel ophalen met een autoambulance. Ze zijn gekocht bij CitroŽn Garage Aart Vos. We gebruikten zijn autoambulance, dus dat werd 3x op en neer naar Genderen. Om 22.00 stonden ze beide op hun voorlopige nieuwe onderkomen: in de loods op mijn werk omdat ik thuis geen ruimte genoeg heb.

Zaterdag 13 Augustus 2005 - Doet ze het nog?
Volgens de dealer moet de blauwe eend zonder al te veel moeite weer aan de praat te krijgen zijn. Ze was rijdend binnengezet in 2001 met een goedlopende motor. Toen we de motorkap open deden bleek er geen dynamo meer aanwezig te zijn. De rode eend kwam dus al direct van pas want zij had wel een dynamo. Na wat sleutelen kon er dan gestart worden. Maar weinig reactie van de auto. De brandstofpomp deed zijn werk niet meer want de slang naar de carburateur bleef droog. Het was zo 123 geen doen om deze te vervangen omdat deze ingebouwd zit. We hebben besloten de jerrycan direct op de carburateur aan te sluiten en ja hoor, na ca. 10 minuten starten sloeg ze eindelijk aan! Geweldig! Helaas konden we niet rijden omdat ik met de jerrycan boven de motor stond.
Ook hebben we die avond de eend al een eind gestript. Dit is echt geen werk. Met een paar bouten en schuifranden zitten alle losse delen plaatmateriaal bevestigd wat ons erg meeviel.

Donderdag 18 Augustus - Dashboard
Met het demonteren van het dashboard zijn we 2 avonden bezig geweest. Uit elkaar ligt het zo maar alles moet wel dusdanig bewaard en gelabeld worden dat het straks wel weer in elkaar pas. We hebben de nodige foto's gemaakt van de kabelboom en het nodige gelabeld en genoteerd.

Zaterdag 20 Augustus -  Koets
Na het losmaken van het rempedaal en de bouten waarmee de koets op het chassis bevestigd zit verwijderen we de koets van het chassis. Er komt een prachtig chassis tevoorschijn met maar weinig roest in eerste oogopslag. We ontdekken ook dat het chassisnummer niet in het chassis is ingeslagen maar in de koets op de bodemplaat tussen de bijrijderstoel-rails en de dorpel. Het chassis is origineel volgens de dealer.

Dinsdag 23 Augustus - Motor
Vanavond hebben we de laatste onderdelen van het chassis verwijderd. We hebben we motor aan de kant gelegd en de wielassen en schokbrekers verwijderd. Het is alleen nog even kijken hoe de veerpotten van het chassis af kunnen.

Zaterdag 27 Augustus - Schoonmaken
We zijn druk bezig met het schoonmaken van het chassis. De onderkant zit in de tectyl wat er helemaal af gehaald moet worden. Met een plamuurmes en benzine is dit prima te doen! Ook op de bodemplaat hebben we de rubberlaag verwijderd met een verfkrabber. In het motorcompartiment zat wel de nodige oliedrap. We kwamen ook olie tegen in het luchtfilter wat duid op een kapotte klep in de olievulpijp (Vraagbaak www.2cv.nl).

Donderdag 8 September - Chassis werk
Al heel wat avondjes zijn we druk bezig met het schoonmaken van het chassis. Gisteren hebben we alle doorgeroeste stukken verwijderd en hier nieuwe stukjes staal voor op maat gemaakt. We hebben vooral stukken van de omgeslagen rand (die rondom zit) moeten vervangen. Bodemplaten en zijwanden zijn nog in dusdanige staat dat ze niet vervangen hoeven te worden. Nu maar hopen dat het er binnen ook nog zo netjes uitziet. In ieder geval gaan we hem vanbinnen goed volspuiten met Tectyl. Van buiten gaat ze eerst in de menie met Owatrol olie (RLS) en vervolgens gaat er een laag bitumen of Tectyl overheen.

Donderdag 8 September - Onderdelen
Ook ben ik al lekker opzoek naar onderdelen. Ik probeer alles natuurlijk zo goedkoop mogelijk te vinden en het is al snel duidelijk dat er onderling veel verschillen zijn in de kosten van onderdelen. Zo kocht ik bij een particulier een splinternieuw origineel ventilatieklep rubber voor 10 euro. Ook heb ik het nodige gekocht bij Henk in Oude Wetering. Hij verkoopt voor zeer scherpe prijzen. Een aanrader! duckdrive@versatel.nl

Vrijdag 30 September - Chassis bijna klaar
Het is alweer enige tijd geleden dat ik het logboek geupdate heb maar stilgezeten heb ik zeker niet! Het laatste laswerk aan het chassis is gisteravond gebeurd en momenteel staan het chassis en wielassen bijna geheel in het loodmenie met owatrol. Ook heb ik ondertussen de velgen ontdaan van roest en schoongemaakt. Verf hiervoor heb ik in spuitbussen op kleur laten maken bij Spectrum Verf in Gorinchem www.spectrumverf.nl. Kleurcode AC140. Binnenkort kan ze weer op eigen poten staan!
Met de motor heb ik ook een begin gemaakt. Wel blijkt dat deze flink olie gelekt heeft omdat werkelijk waar alles onder de olie zit. Waarschijnlijk komt dit onder andere door een klep in de olievulpijp die verstopt zit. In het luchtfilter zat ook olie. Omdat de motor prima loopt is het een kwestie van goed schoonmaken, het vervangen van kapotte/versleten onderdelen en pakkingen en alles wat ik nog meer tegen kom. De cilinders wil ik in elkaar laten omdat ik ook geen autotechnicus ben.

Zondag 2 Oktober - Foto update
Waarschuwing: de laatste foto's van het chassis mogen alleen worden bekeken als u een zonnebril draagt. Kijken op eigen risico.

Zondag 23 Oktober - Motor klaar
Afgelopen week hebben we elke avond hard gewerkt aan de motor omdat ik vakantie had. Dit heeft zijn vruchten goed afgeworpen want gisteravond hebben we de motor week geplaatst op het chassis en warempel: ze deed het weer! Dat is toch zo'n lekker gevoel als je d'r weer hoort pruttelen. Het was wel even prutsen met de bedrading omdat we weinig zin hadden om de kabelboom en het contactslot te installeren maar met een vader als elektricien lijkt dat geen probleem. Nu hopen dat als ik ermee ga rijden in het voorjaar dat ze dan ook netjes loopt. Ben nu al erg benieuwd aangezien ik nog niet in de auto gereden heb.
Nu het rollend gedeelde vrijwel helemaal klaar is kunnen we met de koets beginnen. De volgende fase van het project....

Maandag 26 December - Kerstvakantie
Afgelopen donderdag eindelijk mijn rijbewijs gehaald. En dat in 1x met maar 15 lessen! De eend is nog niet in staat van rijden dus dat wordt doorklussen deze winter. Na veel oefening en frustratie lukt het eindelijk om het o zo dunne plaatmateriaal aan elkaar te lassen zonder dat de gaten erin vallen. Heel de bodem is inmiddels tot op het blanke metaal kaal gemaakt en alle roestplekken zijn ontdekt. Als al deze stukken vervangen zijn wordt het veel schuren en plamuren totdat je geen schuurpapiertje meer vast kan houden. Tussendoor heb ik ook de bumpers klaargemaakt zodat ik die straks zo kan pakken.

Maandag 13 Maart 2006
Vandaag van Gerben Aman een hele leuke 2cv spiegel gekregen!

Maandag 20 Maart - Flinke voortgang!
De auto begint al aardig vorm te krijgen. Nadat alle rotte delen vervangen zijn er de auto ook voorzien is van een splinternieuw voorruitframe zit het laswerk erop. Hier zagen we nog wel het meeste tegenop omdat je ruit wel weer goed moet passen en het lassen in 1x goed moet gaan. Maar het is prima gelukt. De onderkant en binnenkant van de koets hebben we goed beschermt tegen de roest met owatrol, menie en tectyl.

We zijn flink aan het schuren gegaan. Als je goed kijkt en met een lamp langs al het plaatwerk schijnt dan schrik je. Er zijn erg veel putjes en deukjes die je op het eerste gezicht niet eens ziet omdat de auto dof is. Wanneer de auto in de nieuwe lak zit moet het wel strak zijn. Ja ik ben perfectionistisch! Inmiddels is de hele auto bijna geheel strak. Binnenkort maak ik een afspraak met mijn spuiter zodat hij een keer komt kijken of er nog oneffenheden zijn. Kijk zeker even bij de foto's want het begint weer een beetje auto te lijken nu hij los op zijn chassis staat! Voordat hij weg gaat naar de spuiter willen we alle componenten nog een keer aan de koets schroeven om er zeker van te zijn dat alles nog past.

De nieuwe velgen liggen ook weer om de banden. Binnenkort monteren we die weer onder het nieuwe chassis waar nu tijdelijk nog oude velgen van de donoreend onder zaten.
Met dank aan autogarage Koos Pellegrom voor het combineren van velg en band en voor alle bussen tectyl die op de carrosserie en chassis zijn gegaan!

Zaterdag 27 Mei - Rustavond

Dat is lang geleden zeg. Een zaterdagavond met een andere tijdsbesteding dan klussen aan de auto. Maar waarom dan? Zo komt ze nooit af natuurlijk zal je denken. Nou, de carrosserie is bij de autospuiter! Eindelijk was het zover. Nu wachten we in spanning af hoe het resultaat gaat worden.
Na de eerste plamuur-ronde was de vakman niet tevreden over het resultaat. Het was beter om alles in een laagje plamuur de zetten behalve alleen de locale deuken en putten. Wanneer je alles plamuurt en met een zo groot mogelijk schuuroppervlak terugschuurt haal je ook alle minimale golfbewegingen eruit. Dit was helaas niet een klus in de categorie zo gezegd zo gedaan. Wat een geschuur in de schuur! Maar we zijn er weer vanaf.

Omdat het nu toch even rustig aan gaat ben ik gisteren op m'n vrije dag maar eens gaan kijken bij de Burton Car Company in Zutphen. Dat werd tijd omdat ik er al een aardige bijdrage had geleverd aan de bezoekersteller van hun internet-shop. Ze hebben lekker veel onderdelen zo op voorraad dus ik had aardig ingeslagen. De lijst met benodigde nieuwe onderdelen wordt steeds kleiner en de duurste onderdelen zijn in huis.

Zondag 4 Juni - Vandaag is BLAUW de kleur van mijn eend!
Gisteren mijn eend opgehaald bij de spuiter. En oh wat is ze mooi! De verse lak is gewoon eng van dichtbij. Zo strak en glad. Het resultaat is me alles meegevallen. Vooral de dubbel gekromde spatborden zijn erg netjes geworden qua vorm. Dat was nog wel even spannend. Tijdens het schuren voelde je toch nog dat de vorm niet perfect was maar gelukkig zijn deze oneffenheden niet meer zichtbaar. Eindelijk kan ik weer gaan assembleren. Nu wordt het wel oppassen voor beschadigingen want dat zou erg zonde zijn. De nieuwe kleur Blue Celeste is wel heel anders dan de vale doffe Blue Celeste die er eerst op zat, maar wat wil je na 18 jaar.

14 Juli - Pruttel pruttel, waggel waggel, KLAAR!
Eindelijk is het dan zover, bijna een jaar werk en er staat gewoon een splinternieuwe 2cv6 Club S6 te pronken! Het bouwen ging in hoog tempo. De zomer is al in volle gang en er moet gereden worden. Met een week of 4, 5 hebben we weer gemonteerd wat achteraf nog best wel meeviel. We hebben niet veel gekke onderdelen overgehouden in ieder geval. De eerste proefrit is echt een belevenis, zeker omdat ik nog niet eerder zelf gereden had in een eend. Vooral het comfort is even wennen ten opzichte van een moderne luxe auto maar de rijervaring is toch wel geweldig.
Vandaag was het tijd voor de APK. Wat zou het fijn zijn als dat in 1x goedkeur oplevert. En ja hoor! Na het monteren van een set nieuwe kleppendeksels kon ik er gelijk mee weg rijden. De kleppendeksels had ik vanwege lekkage dusdanig strak aangedraaid dat de deksel krom was gaan staan en de kleppen tegen de deksel aantikten, wat een aardig geroffel opleverde. Na een tijdje zoeken waren we er eindelijk achter. Al met al toch een dag verder.

26/27 Augustus - Eerste meeting
Dit weekend naar mijn eerste 2cv meeting geweest, Grenstreffen in Buurse. Het was een succes. We hadden perfect weer 2 dagen dus het was altijd lekker open rijden. De konvooirit is echt leuk met 40 auto's en de puzzeltocht was goed te doen. Veel liefhebbers gesproken en bergen met tips gekregen die altijd welkom zijn.

Zaterdag 16 September
Vanavond heb ik een elektrische ontsteking gemonteerd. De oude ontsteking ging steeds verder van tijd af wat het rijden niet echt plezieriger maakte dus gelijk maar een elektronische erop ook met de eerste winter in het vooruitzicht. Na even sleutelen starten, en ja hoor in 1x lopen. Wat een rustig motortje ineens. Na een proefrit trek ik de conclusie er blij te zijn dat ik deze niet ingebouwd heb met de restauratie. Dan had ik nu dit geweldige plezier niet meer! Super starten, merkbaar meer vermogen, stiller lopen, minder schokken, ideaal! Nu het verbruik nog even afwachten.